Proti stresová sedmička

Autor: Ladislav Zachar | 3.6.2014 o 14:16 | Karma článku: 2,28 | Prečítané:  707x

Prečo sladkosti proti stresu? Aké jedlo upokojuje stres? Každé! - Odpovie drvivá väčšina z nás. Stresujúce zážitky mobilizujú telo k uvoľneniu kortizolu - hormónu určenému na boj alebo útek.

Kortizol nás vedie do stavu "niečo, čo by som si nutne dal" a niečo, čo sa zvyčajne ukáže ako kopa sacharidov. Samozrejme sladké sacharidy. Ale čím ich viac jeme, veci sa zase posúvajú k horšiemu. To je preto, že tuk je prítomný v enzýme, ktorý premieňa neaktívný kortizón na aktívny kortizol. Tuková rezerva je takto financovaná z nás samých, takže ďalší stres sa nakopne  a čím viac budeme jesť, tým intenzívnejšie získame ďalšiu nervozitu.

Poznámka : najhoršie v tomto ohľade je brušný tuk - bunky obsahujú štyrikrát viac kortizolu ako receptory tukových buniek z iných častí tela!
 

Dá sa riešiť stres alternatívne?


Proti stresová sedmička


1. Prvé pravidlo : vyhnite sa káve, energetickým nápojom a povzbudzujúcim drogám. Dokážu síce únavu zo stresu oddialiť ale potom rýchlo účinok klesá

2. Starať sa o dostatočné množstvo kyseliny listovej. Tento vitamín je zvyčajne spájaný s plodením: zlepšuje kvalitu spermií, pôsobí na nervový systém dieťaťa v tele matky. Ale pre dospelý nervový systém je kyselina listová nevyhnutná, pretože vytvára dva základné neurotransmitery - serotonín, upokojujúci a dáva impulz noradrenalínu. Ako už názov napovedá (latinsky folium - list), väčšina z nich je v listovej zelenine, najmä špenát, ale aj hlávkový šalát, kapusta, brokolica, špargľa, karfiol, ružičkový kel.

3. Surová, chrumkavá zelenina zmierňuje napätie čisto mechanickým spôsobom. Hryzenie uvoľňuje svaly, nedobrovoľne zovretú čeľusť, ktorá prináša uvoľnenie napätia. Samozrejme, že môžete relaxovať svaly a čeľuste aj okusovaním rebierok či hranolky, ale výsledok kalórií bude úplne odlišný.

4 Naša spokojnosť je závislá na koncentrácii serotonínu. "Hormón šťastia" ako sa často nazýva. Veľmi veľa bielkovín v strave znižuje koncentráciu serotonínu v mozgu. A tak napomáha zvyšovať úroveň stresu, znižuje odpor a oslabuje zdravie.

5 Vitamín E posilňuje imunitný systém, vitamíny B – zmierňuje nervózitu, omega - 3  posilňuje srdce a mozog. Všetky z nich sú prítomné v zdravých tukov v tučných rýb a orechov.

6 Keď už hovoríme o tekvicových semienkách - majú veľa zinku a nedostatku zinku zhoršuje náladu a zvyšuje riziko vzniku depresie.

7. Počkať... a čokoláda? Prečo na zoznam doteraz nebolo čokoláda? Čokoláda je príjemný spôsob ako zvýšiť produkciu serotonínu, neurotransmiteru na uvoľnenie a upokojenie. Áno. Zvyšuje. Mierne. A určite ak chcete čokoládu tak kvalitnú a horku. Inak pozor na kalórie.

Literatúra

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?